In september maakte ds. Stefan Honing de overstap van Woubrugge naar Capelle en sindsdien werkt hij in de Ontmoetingskerk in de wijk Schollevaar. We zijn benieuwd naar wie hij is en dus stelden we hem een aantal vragen. Het hele interview kunt u lezen in de april-editie van Kerknieuws.

Waarom een theologiestudie en was dat verlangen er vroeger al?
Toen ik op de basisschool zat had ik een vriendje die later graag dominee wilde worden. Hij kon heel enthousiast vertellen over de kerk, was dol op bijbelverhalen en een toekomst in de kerk leek voor hem weggelegd. Zelf hield ik ook van de bijbelverhalen, maar ik had maar weinig met de voor mij lange en vaak onbegrijpelijke kerkdiensten. Dominee worden of theologie studeren leek mij helemaal niets. Grappig genoeg is die vriend nu werkzaam in een laboratorium en ben ikzelf theologie gaan studeren en sinds januari 2018 predikant.
Aan die studiekeuze ging dus een heel groeiproces vooraf. In het begin van mijn tienerjaren begon het geloof voor mij echt te leven. En langzaam groeide het verlangen om ‘iets’ te doen in het Koninkrijk van God, bijvoorbeeld ontwikkelingswerk in het buitenland. Theologie studeren of zelfs dominee worden leek mij echter helemaal niets: ‘wie wil in deze tijd nou predikant zijn?’ Terugkijkend op de jaren daarna heb ik dus een behoorlijk ontwikkeling doorgemaakt, daar zie ik Gods leiding in.

Wat maakt het predikantenwerk mooi en wat maakt een preek een goede preek?
Die vraag veronderstelt dat het predikantenwerk mooi is, en dat is het zeker ook! Soms is het heel hard werken en kan het frustrerend zijn wanneer dingen anders gaan dan je zelf had gehoopt, desondanks overheerst duidelijk het positieve. Persoonlijk vind ik het mooiste dat je ‘er heel dicht op zit’. Als predikant komt je bij heel intieme gebeurtenissen zoals sterven, geboorte, trouwen, ziekte, geloofsgroei en in dat alles zie je dat God erbij is, dat God Zijn weg gaat met die ander. Als predikant ben je vaak dus getuige van Gods werk in mensenlevens, zowel bij hoogte- als bij dieptepunten, als eigenlijk elke dag.

Waarom Capelle en is de samenwerking met andere kerken een pre?
In Woubrugge hebben we een heel mooie tijd gehad waar we dankbaar op terugkijken. Vanaf het moment dat ik vier jaar predikant was gebeurde het weleens dat gemeenten contact opnamen: je bent een jonge predikant met ervaring in een tijd van een krimpend en vergrijzend predikantenbestand. Je bent dan al snel wat gewild. Toch was Capelle de eerste en enige gemeente waar ik daadwerkelijk het gesprek mee ben aangegaan. Ik geloof dat God mij hiernaartoe geroepen heeft, en tot dusver ben ik daar heel blij mee!

Het hele interview kunt u lezen in de april-editie van Kerknieuws.