In de Veertigdagentijd 2024 kun je als gemeente meedoen met de Paasgroetenactie. Schrijf een bemoedigende groet voor gevangenen in Nederland en Nederlanders in buitenlandse gevangenissen. Zij kunnen zo’n hart onder de riem goed gebruiken. Zet alvast in je agenda: paasgroetenkaarten kunnen vanaf begin januari 2024 besteld worden!

Een kaartje met Pasen

Ieder jaar worden via de Paasgroetenactie vanuit het hele land tienduizenden paaskaarten naar gevangenissen gestuurd. Ook in de Veertigdagentijd 2024 organiseert de Protestantse Kerk deze actie om gedetineerden een kaartje te sturen met Pasen. Het thema van dit jaar is ‘Ga mee!’
Het ontvangen van een paasgroet doet goed. Gevangenen realiseren zich dat er mensen zijn die zich inleven in hun situatie. ‘De vrouw die dit geschreven heeft, kent mij helemaal niet en toch krijg ik deze kaart,’ was de verbaasde reactie van een vrouwelijke gedetineerde toen ze een paasgroet ontving.

Handvol liefde

Gerry van Wijngaarden, samen met Jeannette de Groot coördinator van de actie, weet hoe belangrijk het ontvangen van post is voor gevangenen. ‘Een gedetineerde zei eens: “Het geef me het gevoel dat ik er mag zijn. Een beetje mededogen, een handvol liefde, meer niet.” Post ontvangen is voor gevangenen een van de weinige verbindingen met “buiten”. Jezus zelf gaf ons de opdracht om om te zien naar gevangenen.’
Bij de paasgroetenkaart ontvangen gedetineerden een extra kaart met postzegel om zelf naar iemand te sturen. Beide afbeeldingen op de kaarten van 2024 zijn gemaakt door een gedetineerde vrouw in Zwolle.
Er wordt altijd dankbaar gebruik gemaakt van die extra kaart. ‘Een man was zo blij met zijn kaart, hij had zijn familie nog niet kunnen bereiken en had geen geld voor een telefoonkaart. Hij had gebeden om een oplossing en de kaart voelde voor hem als gebedsverhoring’.
Paasgroetenkaarten kunnen vanaf januari 2024 in sets van 10 stuks besteld worden via de link op protestantsekerk.nl/paasgroetenactie.

Centrale verzending

Nadat gemeenteleden de groeten op de kaarten hebben geschreven, zamel je ze weer in en stuur je ze in een verzamelenvelop naar het dienstencentrum van de Protestantse Kerk in Utrecht (Postbus 8504, 3503 RM Utrecht). De kaarten worden daar gesorteerd, verdeeld en verzonden naar gevangenissen en tbs-klinieken in Nederland en in het buitenland. De verzending naar de penitentiaire inrichtingen komt voor rekening van de Protestantse Kerk. De paasgroetenkaarten kunnen tot uiterlijk 20 februari 2024 naar dit adres worden ingezonden.

Meer informatie op protestantsekerk.nl/paasgroetenactie