Na de gezamenlijke sportavond van november hebben we als jeugdambtsdragers uit de PgC-wijkgemeenten opnieuw de handen ineen geslagen. Dit keer voor een sociaal diaconale activiteit: de Nacht Zonder Dak 2023.

Nacht Zonder Dak is een sponsoractie van Tearfund waarbij tieners en jongeren een nacht doorbrengen in een zelfgemaakt krotje van plastic en kartonnen dozen. Als Protestantse gemeente Capelle aan den IJssel doen we dit in de nacht van vrijdag 30 juni op zaterdag 1 juli op het scoutingterrein aan de ’s-Gravenweg. De opbrengst van de sponsoractie gaat naar jongerenprojecten van Tearfund.

Voor wie is Nacht Zonder Dak 2023
Tieners en jongeren van 12 (brugklas) t/m 20 jaar mogen meedoen. Graag zelfs!

Wat wordt er van je verwacht
De actie bestaat uit twee onderdelen: sponsoring en tegenprestatie.

Sponsoring
Je kan mensen om geld vragen omdat je een nacht buiten slaapt. Je kan ook acties doen waarmee je geld verdient. Bijvoorbeeld cake/taart bakken, voor mensen koken, oppassen, ramen zemen of een pannenkoekenavond in je kerkgebouw organiseren. Sommige dingen kun je zelf doen, andere dingen kun je met je catechisatiegroepje of club doen. We zamelen geld in voor jongerenprojecten in Nepal, Oeganda en India. Hoe meer we inzamelen, hoe meer Tearfund daar kan doen. Wil je iets doen wat ertoe doet? Dit is je kans!

Tegenprestatie
Dat is dat je buiten slaapt. Je mag een “krot” bouwen van materialen zoals karton en zeil, maar slapen in een tent mag niet. Is het die nacht mooi weer, dan heb je geluk. Regent het die nacht, dan gaat de activiteit gewoon door. Tijdens de hele activiteit blijven we op het scoutingterrein. Alleen bij onweer of kans op onweer overnachten we in een kerkgebouw. Je slaapzak en slaapmatje/luchtbed mogen gewoon mee.

Sociaal diaconaal
Nacht Zonder Dak is een sociaal diaconale activiteit. Dat wil zeggen dat we rond de “tegenprestatie” een heel gevarieerd programma hebben: barbecue, sport & spel, beste krot challenge, vrije tijd, kampvuur en een lekker ontbijt. Om jullie ook iets mee te geven over het leven van jongeren in Nepal, Oeganda en India maken we ook tijd voor een beamerpresentatie van Tearfund.

Wat moet je nu doen:

1. Meld je hier aan voor de activiteit
  2. Denk zelf en met anderen na over sponsoring en sponsoracties
  3. Zoek hier op de projectpagina bij Tearfund jouw kerk
  4. Zoek sponsors en doe sponsoracties
  5. Op de pagina van jouw kerk vind je de blauwe button: ‘Deel actiepagina + QR-code’. Gebruik deze om naar je sponsors te sturen.
  6. Verzamel vast bouwmaterialen zoals karton en zeil voor jouw krot. Tip: denk hierbij ook aan de beste krot challenge.
  7. Houd je mailbox in de gaten, vooral in de week vóór 30 juni
  8. Lever je tegenprestatie: jouw nacht zonder dak van vrijdag 30 juni op zaterdag 1 juli

We wensen je vast veel succes en plezier met de voorbereidingen en graag tot vrijdagavond 30 juni. Wij hebben er nu al zin in!

Jeugdouderlingen, jeugddiakenen en projectgroep Nacht Zonder Dak 2023 van de PgC-wijkgemeenten