Op vrijdagavond 30 juni was de eerste gezamenlijke Nacht Zonder Dak. Dit is een sponsoractie van Tearfund waarbij tieners een nacht doorbrengen in een zelfgemaakt krotje. Sommige wijkgemeenten hadden al eerder meegedaan, bijvoorbeeld naast het kerkgebouw. Voor andere wijkgemeenten was het nieuw. De locatie was voor iedereen nieuw. We hielden de gezamenlijke Nacht Zonder Dak op één van de kampeervelden van het scoutingterrein aan de ‘s-Gravenweg. Dat betekende wel dat de krotten stevig gebouwd moesten worden, want ons kampeerveld leeg en kaal en het zou die nacht gaan regenen.

2.000 euro en een flinke tegenprestatie

Liefst 21 tieners uit de wijkgemeenten gingen de uitdaging aan. Bepakt en bezakt met dozen en afdekzeilen kwamen zij het terrein op. In de weken ervoor lieten zij zich sponsoren. In de wijkgemeenten is voor de actie gecollecteerd. Bij aanvang was ruim 2.000 euro bij elkaar ingezameld voor de jongerenprojecten van Tearfund. Maar nu moest de tegenprestatie geleverd worden. Eén van de jeugddiakenen hield een welkomstwoord en was er een informele barbecue waarbij iedereen zelf aan het werk werd gezet.  Vervolgens kwam het zware werk en moesten de handen verder uit de mouwen om het krot te bouwen.

Limited edition t-shirt Nacht Zonder Dak

Behalve een droge slaapplek viel er ook wat te winnen: een ‘limited edition’ van het Nacht Zonder Dak T-shirt. De criteria waren: naam van het krot, veiligheidsconstructie en waterdichtheid. Een onafhankelijke jury heeft de bouwwerken daarop beoordeeld. De jury gaf per krot drie cijfers en een eindcijfer. Hoewel het voor sommige bouwers een teleurstelling was, kon er maar één team het beste zijn en daarmee werden de Nacht Zonder Dak T-shirts plechtig aan de winnende teamleden overhandigd.

Actief… tot diep in de nacht

Rond negen uur mochten we een medewerker van Tearfund begroeten. Hij had wereldwijd verschillende Tearfund-projecten bezocht. Hij vertelde ons ons te vertellen hoe het sponsorgeld wordt besteed. Daarna was het tijd voor de officiële groepsfoto, een smokkelspel en natuurlijk vrije tijd. De avond viel en de kampvuren werden aangestoken. Tijd voor de marshmallows, en daarna tijd om de slaapplaatsen op te zoeken. In de loop van de nacht ging het inderdaad regenen. Het bleef regenen tot de volgende dag. Dat maakte het ’s nachts gezellig, maar ’s morgens nat en troosteloos en daarmee ook heel “echt”. Om toch even droog te zitten was voor het ontbijt de grote tent ontruimd en na het ontbijt hadden alle deelnemers hun tegenprestatie geleverd!

Wat ons als kampleiding echt opviel, is dat het een zo’n leuke groep was. Wij vonden het echt gezellig met jullie! Heel erg bedankt voor jullie komst en meedoen! Ook heel erg bedankt voor de warme belangstelling van familie en andere geïnteresseerden die tijdens het avondprogramma even een kijkje kwamen nemen! Kon je er die avond niet bij zijn, kijk dan gerust hier in ons digitale fotoboek.

We kijken terug op een geslaagd sociaal diaconaal project!

Jeugdouderlingen
Jeugddiakenen